SKROV
Skrovet är uppbyggt enligt sandwich-metod, vilket skapar både styvhet
och mycket god isolering.
Materialet består av glasfiberarmerad polyester kring en åldersbeständig
15 mm konstruktionscellplast. Mittpartiet är enkellaminerat med kraftiga
längs- och tvärgående bottenstockar. Blyköl innebär
ringa underhåll och bättre stötupptagningsförmåga
vid grundkänning. Roderupphängningen är rullagrad för
bästa roderkänsla och långvarig precision.
DÄCK
OCH ÖVERBYGGNAD
Liksom skrovet är däcket uppbyggt enligt sandwich-metod, och dessutom
försett med ett formgjutet, stränglimmat innertak, vilket ger en
styv konstruktion, hög finish, samt extremt god isolering.
Däcket är limmat och bultat till skrovet genom natureloxerade aluminiumlister
med änd-beslag och pollare, samt fötter till rostfria mantågsfötter.
Fördäckets ankarbrunn har gott om plats för ankare, linor och
kätting. Skylights över förpik och salong är av märke
Lewmar, liksom sittbrunnens tre öppningsbara portlights. Kullagrade,
flytande system för genua- och storskotstravare, rullagrade fotblock
och 5-skiviga brytblock är också av samma fabrikat. Luckgaraget
över den rökfärgade akrylskjutluckan har rum för fem ordinära
navigationsinstrument, samt bildar infästnings-ramp för en skönt
skyddande sprayhood.
COCKPIT
Storen skotas över en 1,5 meter lång skena med kullagrade travare
och flytande ändjustering, samt med grov- och finjustering av storskotet.
Genuaskotningen sker på motsvarande sätt via flytande, kullagrade
travare, rullagrade fotblock, över selftailingwinschar av typ Andersen
46 Rufftakets tio fallavlastare servas med winschar av märke Andersen
28.
RIGG
Riggen är av 7/8-typ och tillverkad av Seldén.
Masten är genomgående, med svepta spridare, och kräver därför
inga backstag. En enkel och lättrimmad rigg som även fungerar utmärkt
på kappseglingsbanorna. Singel-Line-revsystem och rodkick gör revningen
till en enkel sittbrunnsmanöver.
ELSYSTEM
Elsystemet matas från två 100Ah förbrukningsbatteri och ett
60 Ah startbatteri, kopplade över två lättåtkomliga
huvudbrytare. Laddningen sker via fördelning från en 50 Amp växelströmsgenerator.
I elpanelen finns förutom automatsäkrade brytare även volt-
och amperemeter, vatten- och bränslemätare. 17 utvalda belysningsarmaturer
sörjer för bra ljus i båtens alla utrymmen.
MOTOR
Comfortina 35 kan levereras med två olika 29 hästkrafters motoralternativ
- Yanmar 3YM30 eller Volvo 2030 - båda med segelbåtsdrev och foldingspropeller,
och båda trecylindriga, med lugn och behaglig gång. Dieseltanken
rymmer ca 80 liter, tankmätare finns placerade på instrumentpanelen
vid navbordet.
SEGEL
Seglen är designade och tillverkade av Royal Sails, där tillgången
till avancerad CAD/CAM-teknik medger stora möjligheter till individuell
anpassning. Standardseglen är tillverkade av högkvalitativa Dacron-dukar.
VATTENSYSTEM
Färskvattentanken rymmer ca 180 liter. Och är - liksom övriga
tankar - tillverkad av rostfri plåt.
Tryckvattenpumpen i pentryskåpet matar såväl pentry - som
toalettarmaturen. Dessutom finns i pentryt separat fotpump med utkastare för
sjövatten. Duschvattnet på toaletten avlägsnas från
durkskålen med en elektrisk pump. WC-stolen töms via septictank
med ca 70 liters volym.