SKROV

Skrovet är uppbyggt enligt sandwich-metod, vilket skapar både styvhet och mycket god isolering.

Materialet består av glasfiberarmerad polyester kring en åldersbeständig 15 mm konstruktionscellplast. Mittpartiet är enkellaminerat med kraftiga längs- och tvärgående bottenstockar. Blyköl innebär ringa underhåll och bättre stötupptagningsförmåga vid grundkänning. Roderupphängningen är rullagrad för bästa roderkänsla och långvarig precision.

DÄCK OCH ÖVERBYGGNAD

Liksom skrovet är däcket uppbyggt enligt sandwich-metod, och dessutom försett med ett formgjutet, stränglimmat innertak, vilket ger en styv konstruktion, hög finish, samt extremt god isolering.

Däcket är limmat och bultat till skrovet genom natureloxerade aluminiumlister med änd-beslag och pollare, samt fötter till rostfria mantågsfötter. Fördäckets ankarbrunn har gott om plats för ankare, linor och kätting. Skylights över förpik och salong är av märke Lewmar, liksom sittbrunnens tre öppningsbara portlights. Kullagrade, flytande system för genua- och storskotstravare, rullagrade fotblock och 5-skiviga brytblock är också av samma fabrikat. Luckgaraget över den rökfärgade akrylskjutluckan har rum för fem ordinära navigationsinstrument, samt bildar infästnings-ramp för en skönt skyddande sprayhood.

COCKPIT

Storen skotas över en 1,5 meter lång skena med kullagrade travare och flytande ändjustering, samt med grov- och finjustering av storskotet. Genuaskotningen sker på motsvarande sätt via flytande, kullagrade travare, rullagrade fotblock, över selftailingwinschar av typ Andersen 46 Rufftakets tio fallavlastare servas med winschar av märke Andersen 28.

RIGG

Riggen är av 7/8-typ och tillverkad av Seldén. Masten är genomgående, med svepta spridare, och kräver därför inga backstag. En enkel och lättrimmad rigg som även fungerar utmärkt på kappseglingsbanorna. Singel-Line-revsystem och rodkick gör revningen till en enkel sittbrunnsmanöver.

ELSYSTEM

Elsystemet matas från två 100Ah förbrukningsbatteri och ett 60 Ah startbatteri, kopplade över två lättåtkomliga huvudbrytare. Laddningen sker via fördelning från en 50 Amp växelströmsgenerator. I elpanelen finns förutom automatsäkrade brytare även volt- och amperemeter, vatten- och bränslemätare. 17 utvalda belysningsarmaturer sörjer för bra ljus i båtens alla utrymmen.

 


MOTOR

Comfortina 35 kan levereras med två olika 29 hästkrafters motoralternativ - Yanmar 3YM30 eller Volvo 2030 - båda med segelbåtsdrev och foldingspropeller, och båda trecylindriga, med lugn och behaglig gång. Dieseltanken rymmer ca 80 liter, tankmätare finns placerade på instrumentpanelen vid navbordet.

SEGEL

Seglen är designade och tillverkade av Royal Sails, där tillgången till avancerad CAD/CAM-teknik medger stora möjligheter till individuell anpassning. Standardseglen är tillverkade av högkvalitativa Dacron-dukar.

VATTENSYSTEM

Färskvattentanken rymmer ca 180 liter. Och är - liksom övriga tankar - tillverkad av rostfri plåt.

Tryckvattenpumpen i pentryskåpet matar såväl pentry - som toalettarmaturen. Dessutom finns i pentryt separat fotpump med utkastare för sjövatten. Duschvattnet på toaletten avlägsnas från durkskålen med en elektrisk pump. WC-stolen töms via septictank med ca 70 liters volym.